Warsztaty logopedyczne " Dobre oddychanie to piękne przemawianie"

miniatura

 Obchody Europejskiego Dnia Logopedy

dnia 6 marca 2018 roku

pt.: „ DOBRE ODDYCHANIE TO PIĘKNE PRZEMAWIANIE”

 

 

 

 

Projekt ( scenariusz oraz prowadzenie uroczystości): Karolina Mikołajczyk, Agnieszka Wawer, Monika Sierpińska, Dawid Olejniczak )

 

 

Data realizacji: 06.03.2018 r.

 

Uczestnicy: uczniowie klasy 6ua

 

Zaproszeni goście: pani dyrektor ZSS w Kościanie, rodzice uczniów

Cel główny:

Rozwijanie sprawności narządów artykulacyjnych
Cele operacyjne:

Uczeń:
- potrafi prawidłowo wykonać demonstrowane ćwiczenia,
- potrafi różnicować nasilenie oddychania,
- potrafi wydłużyć i skrócić fazę wydechową.

Metoda:
słowna - rozmowa, instrukcja,
czynna - zadań stawianych,

Forma: zbiorowa i indywidualna.

 

1.Powitanie uczestników i gości.

2.Zaprezentowanie gazetki tematycznej związanej z obchodami Europejskiego Dnia Logopedy.

3. Pogadanka nt. pracy logopedy – Kim jest logopeda? Co robi logopeda?

 

2.Wykonywanie ćwiczeń oddechowych:

W mówieniu oddech jest tym ,czym benzyna dla silnika pojazdu – paliwem. Bez dobrego oddechu nie potrafimy mówić przez dłuższy czas bez zmęczenia. Dobry oddech pozwala nam szeptać, a nawet krzyknąć bez wysiłku. Fizjologiczne oddychanie różni się od oddychania podczas mówienia – nad tym drugim trzeba popracować. Należy nauczyć się nabierać tyle powietrza, by uruchamiała się przepona, a nie klatka piersiowa czy ramiona. Wie o tym każdy dobry mówca. Wdech przed rozpoczęciem mówienia odbywa się równocześnie przez usta i nos. Zatem niech zabawne ćwiczenia oddychania przygotują naszych uczniów i gości  do profesjonalnego przemawiania.

 

Przed rozpoczęciem ćwiczeń oddechowych uczniowie wykonują ćwiczenia funkcji prymarnych: żucia, połykania, gryzienia. Następnie słuchają piosenki „ Wietrzyk”, która zachęca do ćwiczeń oddechowych.

 

„Urodzinowe świeczki” Logopeda zapala świeczkę,. Zadaniem dzieci jest dmuchać na płomień świecy, by ten równomiernie wychylał się, lecz nie zgasł.

„Bańki mydlane” Uczniowie biorą głęboki wdech, przy równomiernym wydechu starają się zrobić jedną dużą bańkę mydlaną.

„Wiatrak” Uczniowie siadają w kręgu. Każdy kolejno otrzymuje wiatrak, w który stara się dmuchać tak, by kręcił się jak najdłużej.

„Kolorowe piórka” Każdy z uczestników otrzymuje  kolorowe piórko. Zadanie polega na unoszeniu piórka jak najdłużej w górze jedynie przy pomocy oddechu.

„Dmuchajka”. Logopeda  za pomocą wydechu unoszą piłeczkę ku górze.

„Baloniki” Goście - nauczyciele rywalizują ze sobą o to, kto szybciej napompuje największy balon.

„Trąbki urodzinowe” – logopeda, uczniowie dmuchają w trąbkę, aby wydała dźwięk

3. Czytanie wiersza przez nauczycieli z uwzględnieniem prawidłowej pracy przepony. Wiersz z głoska sz pt.: „ Myszka Szu”.

Dla zaproszonych gości przygotowano „ Łamańce językowe”.

4.Zakończenie zajęć

5. Podziękowanie za wspólne zajęcia.

Organizatorzy:

Karolina Mikołajczyk ( projekt zajęć, tytuł zajęć, scenariusz, propozycje ćwiczeń oddechowych,gazetka tematyczna, prowadzenie zajęć)

Agnieszka Wawer ( gazetka tematyczna, prowadzenie zajęć, propozycje ćwiczeń oddechowych)

Monika Sierpińska ( dekoracje, prowadzenie zajęć)

Dawid Olejniczak ( lektor, prowadzenie zajęć)